miercuri, 13 noiembrie 2013

Recenzie - Bărbatul de 100 de ani care a sărit pe fereastră şi a dispărut de Jonas Jonasson

Dacă viaţa ta a intrat în prelungiri, de ce să nu-ţi permiţi nişte capricii?

Toată lumea din azilul de bătrâni se pregăteşte de zor să-l sărbătorească pe Allan Karlsson, care împlineşte 100 de ani. Numai că Allan detestă sindrofiile de acest gen, aşa că decide să... fugă. Încălţat cu cei mai buni şoşoni pe care îi are, sare pe fereastră şi-şi ia tălpăşiţa. Pleacă în lume. Aşa începe aventura nebunească şi plină de umor a bărbatului de 100 de ani, care nu ezită să se arunce într-un şir neaşteptat de păţanii, ignorându-şi pur şi simplu vârsta. O călătorie de-a lungul Suediei şi, în acelaşi timp, un voiaj irezistibil prin istoria secolului XX. Pentru că... nu trebuie să vă lăsaţi înşelaţi de aparenţe! Allan Karlsson nu este un simplu bătrânel în şoşoni! Nicidecum. Este întâi de toate un genial specialist în explozibili care a avut ideea năstruşnică de a veni pe lume chiar la începutul celui mai sângeros secol al omenirii. Jocurile capricioase ale destinului şi talentul în arta exploziilor îl vor face pe acest individ incult, de altfel, şi total apolitic să se regăsească implicat în mai toate evenimentele-cheie care au marcat secolul, alături de mai-marii acestei lumi, începând cu Franco şi Stalin şi terminând cu Truman sau Mao...

Recenzie:

Gandul sa ma apuc de aceasta carte a aparut cand ma plimbam printre rafturile bibliotecii din oras si mi-au cazut ochii pe ea; auzisem de ea de mai multe ori, insa n-aveam o parere foarte clara in minte, titlul mereu m-a intrigat, asa ca am zis ca daca am ocazia sa o citesc de ce sa nu profit? Si am citit-o. Pot sa spun ca e ce m-asteptam, dar in acelasi timp nu este. De ce? Deja din titlu iti dai seama ca nu-i o carte serioasa, ca te va face sa razi, ca povestea e foarte ciudata, incurcata si ca si tu, care cumva privesti lucrurile din exterior ajungi sa pierzi firul.

Toata cartea este plina de suspans si la fiecare pagina intalnesti ceva care te intriga, vrei sa afli raspunsuri, doresti sa stii ce-a mai facut Allan in tinerete, ce-i mai trece prin cap. Si aflam, pentru ca aceasta carte este scrisa in asa fel incat vedem ce se intampla in prezent cu Allan si cu prietenii lui, dar si ce se intampla cand Allan era mic, ce-a facut in adolescenta, in tinerete, si cumva trecutul si prezentul se intrepatrund si povestea se intregeste. E ca o panza de paianjen, si mai complicata atunci cand se explica, asa ca e mai bine daca o cititi voi si vedeti care-i treaba.

Allan la fel ca restul personajelor e un om care nu pare foarte istet, puternic, cu un trecut ce l-a purtat in Spnia, America, Himalaya, Iran si-n multe alte locuri, iar felul in care el reuseste mereu sa iasa din situatii foarte grele e in acelasi timp haios, dar si uimitor.

Autorul a reusit sa creeze ceva foarte complex in aceasta carte si chiar daca pare, asa cum am zis o lectura neserioasa, e ceva interesant si plin de suspans. Pentru ca eu chiar voiam sa stiu ce se va intampla cu Allan de cand a sarit pe fereastra, unde va merge, cu cine se va intalni, dar mai ales cum se va termina povestea.

Asa ca eu va invit sa cititi aceasta carte ce e plina de suspans si actiune, umor, intamplari amuzante, personaje cu vieti interesante, dar mai ales bucurati-va de o carte buna, scrisa intr-un mod clar, usor si care se citeste foarte repede, in ciuda numarului mare de pagini.

5/5