miercuri, 13 decembrie 2023

RECENZIE - Vieți furate de Jean Hanff Korelitz

Jacob Finch Bonner a fost cândva un tânăr romancier promițător, cu o primă carte respectabilă. Astăzi, predă un curs obscur de scriere creativă și nu a mai scris și publicat nimic acceptabil de ani întregi. Într-o zi, Evan Parker, cel mai arogant dintre studenții lui, declară că nu are nevoie de ajutor pentru viitorul său roman întrucât are o poveste atât de bună încât, oricât de slab ar fi scrisă, succesul este absolut garantat. Jake este convins că are de-a face cu un simplu diletant narcisist. Apoi Parker îi destăinuie povestea...

Dar când află că fostul său student a murit, din câte se pare fără a-și fi terminat cartea, Jake procedează la fel cum ar face-o oricare alt scriitor care se respectă, pus în fața unei astfel de povești – o poveste care trebuie spusă cu orice preț.

În numai câțiva ani, Jake este un scriitor de succes – bogat, faimos și citit în întreaga lume. Ajuns însă la apogeul noii lui vieți glorioase, primește un e-mail, în care scrie doar atât: Ești un hoț. Este doar primul pas dintr-o campanie anonimă terifiantă îndreptată împotriva lui...

Dacă-ți plac misterele, dar și cărțile despre cărți și/sau despre scriitori, atunci poate o să-ți placă asta. Mie-mi plac și am vrut s-o citesc de când a apărut, însă mereu a fost ceva. Iar acum c-am citit-o după Yellowface, pot să zic că ideea de baza e oarecum aceeași, însă execuția și firul narativ sunt relativ diferite. Dar dacă ți-a plăcut Yellowface poți s-o încerci și p-asta sau invers dacă ți-a plăcut asta, sau chiar ți-a și displăcut citește și Yellowface. Și cine știe, fie îți plac ambele, una din ele sau niciuna.

"Vieți furate" m-a intrigat ca idee și dacă suspansul și misterul m-au ținut să citesc în continuare și să devorez cele aproape 400 de pagini într-o singură zi, scriitura și personajele m-au făcut să simt că abia înaintez și nu de puține ori a trebuit să merg mai încet sau să recitesc. Ceea ce recunosc că nu-mi prea place să fac. Căci în momentele alea mă scotea din poveste, voiam s-o pun deoparte și poate să citesc cu totul altceva. Însă am strâns din dinți și-am continuat și bine măcar că a doua jumătate a cărțîi devine un pic mai bună, sau așa mi-a dat mie impresia. Ori poate mă obișnuisem eu cu stilul sau mă mințeam singură că nu e așa rău.

Dacă a avut acțiune și suspans și una peste alta am fost mulțumită și chiar mi-a menținut curiozitatea, pot să spun că personajele n-au fost cine șție ce, aș fi vrut să pară mai vii și să simt și eu ceva pentru ele. Căci altfel ele au trecut prin tot felul de stări, eu am citit despre acele stări, dar au rămas mai mult rudele unor bucăți de carton indiferent de ce li s-a întâmplat sau ce-au făcut, și e dezamăgitor; mai ales ținând cont cât de nebunească devine povestea.

Iar dacă personajele mi s-au părut o risipă, pot să zic și că scriitura și stilul autoarei au fost extrem de uscate pentru mine. Mi-a fost greu să intru în carte, să mă fac să-mi pese de ce citeam și să trec prin paragrafe fără să mă pierd sau să nu-mi zboare mintea în altă parte. Acum e posibil să fie doar experiența mea, așa că aici trebuie să încerci și tu, ca să vezi dacă ție o să-ți placă. A trecut ceva timp când am dat peste o așa proză și sincer nu vreau să mai găsesc prea curând și mai ales o altă așa cărămidă. Dacă nu erau acțiunea și dorința mea de a afla cum se rezolvă misterul, cu siguranță n-aș fi terminat-o de citit și o lăsam baltă cât de repede.

Nu regret c-am citit-o, însă sunt destule lucruri ce-aș schimba la ea și mai ales finalul sau ultimele capitole. Mi s-a părut repezit, greu de crezut și chiar și cam tras de păr. Sau poate ideea a fost bună, dar execuția a fost așa proastă încât mie mi-a displăcut și parcă n-a avut niciun sens sau deși e o carte de ficțiune, mi s-a părut exagerat și aș fi zis că n-are cum să se întâmple așa ceva. Iar acea ultima dezvăluire recunosc c-am ghicit-o cu mult înainte și apoi doar am așteptat să se întâmple odată... nu știu cât de originală o să fie pentru toată lumea, dar în cazul asta pentru mine a fost meh.

Eu îi dau 3 stele și într-o singură propoziție o să spun că ideea a fost bună, a avut suspans și acțiune, însă personajele au fost slab portretizate, neinspirate și lipsite de viață (acum c-a fost intenționat sau nu, cine știe), iar scriitura a îngreunat totul și mi-a dat impresia c-aș fi mers prin noroi cu cei mai grei bocanci, dar aveam timp setat s-ajung undeva. Te invit s-o citești și sper să ai o lectură mult mai bună ca mine!