sâmbătă, 13 mai 2023

RECENZIE - Loveless de Alice Oseman

Când va începe și povestea ei?

Georgia n-a fost niciodată îndrăgostită, nu s-a sărutat cu nimeni, nici măcar n-a făcut o pasiune pentru cineva – dar, fiind o cititoare împătimită de fanfiction romantic, e convinsă că într-o bună zi își va găsi perechea.

Aflată în primul an de facultate, într-un oraș nou departe de casă, Georgia e pregătită să descopere tainele dragostei. Și dat fiind că o are alături pe colega ei de cameră, o fată simpatică și sociabilă, și face parte din Clubul Shakespeare, visul său adolescentin e pe cale să se împlinească.

Dar când planul pe care l-a gândit o îndepărtează de prietenii ei, Georgia se trezește în propria tragi-comedie și începe să se întrebe de ce iubirea pare un lucru atât de simplu pentru alții, dar nu și pentru ea. Cu noile concepte ciudate pe care le aude în jur – asexual, aromantic –, Georgia e mai nesigură ca niciodată de sentimentele ei.

Îi este oare sortit să nu cunoască niciodată dragostea? Sau în tot acest timp s-a aflat pe o pistă greșită?

"Loveless" e genul de carte pe care am citit-o în câteva ore, m-a dus cu gândul la o îmbrățișare caldă în care te simți în siguranță și nu vrei să se mai termine, dar în același timp m-a făcut să mă gândesc la multe lucruri - atât pentru că Georgia e extrem de relatable, dar și pentru că acum câțiva ani ar fi fost interesant să dau peste o astfel de poveste. De ce? Într-o lume care pare că e plină doar de cupluri straight și care vor doar să se distreze și să aibă sex din prima și atât, ar fi fost o nouă perspectiva ce mi-ar fi arătat mie și altora că dacă nu vrei același lucru e ok.

Că e ok să nu vrei să o faci cu cineva curând sau vreodată, că e ok să-ți placă de cineva și totuși să ai doar o conexiune emoțională sau intelectuală. Că e ok să nu simți nimic pentru nimeni, că e ok să-ți placă ideea de a fi într-o relație sau cu cineva, în orice fel, și totuși în realitate să fie ultimul lucru pe lista ta de priorități. Că e ok să fi nesigur legat de cum te simți, cine îți place, în ce fel și să continui să-ți pui întrebări, să te (re)descoperi și să-ți găsești drumul, chit că teoretic unde erai părea bine ieri sau acum două luni sau 4 ani. Că e ok să fi entuziasmat de ceva sau cineva și după ce încerci nu e ce voiai. Că e ok să greșești și să rănești pe cineva fără să vrei și că toți avem sentimente și nimeni nu e perfect. Și că e ok să fi trist și să plângi și să râzi și să o iei de la capăt și să-ti oferi spațiu și timp să respiri și să o iei de la zero sau să mergi în continuare pe orice drum vrei. Atâta timp cât tu vrei și nu altcineva, indiferent cine e acel cineva sau ceva.

Știu că "Loveless" e o carte pentru adolescenți, dar cred că oricine poate să o citească și să rămână cu ceva din ea. Fie că personajele îți vor aminti cum erai acum câțiva ani, fie îți amintesc de cineva ori prin simplul fapt că pentru câteva ore vezi lumea și oamenii din perspectiva cuiva care poate e diferit de tine din toate punctele de vedere. Cred că "Loveless" e ceva din care atât cei care se regăsesc, dar și cei care n-au nimic în comun cu ea, pot să "câștige" ceva - chiar și să fie doar o simplă carte bună, relaxantă și fun.

Însă pentru mine "Loveless" o carte ce mi-a amintit de propria mea călătorie, de momentele când aveam întrebări și nu eram sigură ce vreau și cum sunt, ce sunt, unde mă încadrez în raport cu prietenii mei, familia, societatea, dacă trebuie sau nu să urmez "pașii" și să bifez cine știe ce liste sau dacă pot fi doar eu, cum simt eu și cum mi-e bine. În final pot spune c-am ales-o pe ultima și oarecum cred că m-am găsit. Sigur, încă am întrebări și evoluez zi de zi cum facem toți. Suntem oameni și nimeni nu rămâne neschimbat, chit că nu-s schimbări extreme sau foarte mari. Dar nu tot cele mici au cel mai mare efect?

Dar mi-a amintit și de oameni pe care i-am cunoscut, discuții ce le-am auzit sau în care am participat, experiențe cu care n-am avut de-a face, dar care știu că au ajuns să fie importante în viața cuiva. Și mi-a amintit și că o poveste poate fi frumoasă și memorabilă și amuzantă și o furtună de sentimente fără să aibă un fir narativ palpitant și acțiune și twists. O poveste ce e ca o felie de viață și atât.

"Loveless" e o carte pe care o citești dacă vrei și posibil să-ți placă sau nu. N-aș citi-o pentru plot sau scriitură, ci pentru oameni, discuții, relații, familie și prietenie, așteptări, nervi, nesiguranțe, întrebări, speranță, the perfect imperfect life, și faptul că nu e important ce ești sau cum ești sau cum se numește, ci cum ți-e ție bine.

4/5