sâmbătă, 28 octombrie 2023

RECENZIE - Cabana de la sfârșitul lumii de Paul Tremblay

Un copil în vârstă de șapte ani și părinții săi sunt în vacanță într-o cabană îndepărtată, pe un lac liniștit din New Hampshire.

Într-o după-amiază, când micuțul prindea lăcuste în curtea din față, un străin apare pe neașteptate pe alee. Cel mai mare bărbat pe care îl văzuse vreodată. Dar Leonard este tânăr, prietenos și îl cucerește aproape instantaneu. Apoi își cere brusc scuze și îi spune copilului: „Nimic din ceea ce se va întâmpla nu este vina ta”.

Încă trei străini ajung apoi la cabană purtând obiecte neidentificabile și amenințătoare.

Nu plănuiam să citesc azi "Cabana de la sfârșitul lumii" și în niciun caz să o și termin, însă am avut timp de-o de-o carte scurtă și cam asta era singură de pe listă. Plus că tot auzeam de autor și fiind curioasă să văd cum scrie am zis c-ar fi cazul. Plus că nici descrierea nu suna rău.

Sinceră să fiu, pentru mine cărțile horror merg și nu merg și ce-mi place mie poate ție nu-ți place și invers. Așa că indiferent de ce cred eu despre cartea asta, dacă vrei s-o citești, fă-o, iar dacă nu, nu știu dacă pierzi ceva. Mie nu mi-a plăcut și i-am dat 2 stele. Și când nu zic că nu mi-a plăcut nu mă refer neapărat la faptul că nu m-a speriat sau că nu m-a prins ori că firul narativ mi s-a părut doar meh... ori că personaje mai de carton ca astea n-am mai văzut de multă vreme și mi-a fost extrem de greu să le diferențiez și să-mi pese de ele.

Ceea ce într-o carte în care e vorba de supraviețuire și de situații periculoase e o mare problemă.

Acum, nu pot să vorbesc pe larg despre partea cu firul narativ și cum mie nu mi s-a părut cine știe ce, căci aș strica toate dezvăluirile. Însă nu mi-a plăcut pentru că nu e ce m-așteptam eu, dar și ce-a fost nu mi s-a părut scris credibil și dacă eu n-am crezut și mi s-a părut ridicol... nu mi s-a părut că personajele au simțit altfel. Cumva mi-a dat impresia că toți au acționat pentru că așa și trebuia și atâta tot, niște marionete la propriu și la figurat.

Nu știu dacă m-am lămurit în legătură cu Paul Tremblay și dacă o să mai citesc de la el. Știu că asta are păreri împărțite și unii o iubesc, pe când alții zic că-i cea mai proastă carte a lui. Urmează să văd. Dacă tu ai citit-o sunt curioasă dacă ți-a plăcut sau dacă ai mai citit de la el, ți-a plăcut?

Aș zice s-o încerci și vezi dacă e genul tău. Eu încă mă gândesc că mai bine stăteam locului și-mi imaginam eu... o scriitură mai bună, personaje mai complexe, un mod de a face firul narativ să funcționeze și să pară credibil, sau să fac altul cu totul. Nu speram eu să dau "Cabanei de la sfârșitul lumii" 5 stele, dar titlul de cea mai mare dezamăgire de anul ăsta cred că-l ia cu siguranță.