luni, 9 octombrie 2023

RECENZIE - Lasă lumea în urmă de Rumaan Alam

Amanda și Clay pleacă în vacanță împreună cu copiii lor, departe de agitația din New York, într-un colț îndepărtat din Long Island, unde urmează să stea într-o casă luxoasă, închiriată pentru o săptămână.

În prima zi, adulții cumpără cantități enorme de mâncare, dulciuri și băuturi scumpe și profită din plin de piscină. Copiii stau cu ochii lipiți de televizor și de telefoane. Noaptea, însă, paradisul lor se destramă odată cu bătăile în ușă ale unui cuplu în vârstă, de culoare: Ruth și G.H., proprietarii casei, pe care nu-i întâlniseră niciodată personal, aduc vestea că în New York a avut loc o pană de curent, care a lăsat orașul în beznă.

În împrejurări tot mai alarmante, cele două familii sunt puse la încercare: Câtă încredere să aibă unii în alții? Este casa de vacanță, izolată de civilizație, un loc în care să se simtă în siguranță? Și, în definitiv, ce s-a întâmplat în lumea de afară, pe care au vrut să o lase în urmă?

Am zis să citesc cartea asta deoarece o mai văzusem în online și deși majoritatea părerilor erau negative sau lumea zicea că e ciudată sau n-are niciun sens, m-am gândit să văd singură. Până la urmă poate avea să-mi placă și poate erau genul ăla de roman care e un anume tip de ciudat și merge doar la anumite persoane.

Însă, deși "Lasă lumea în urmă" a fost o carte oarecum atmosferică și am citit-o relativ repede, cât am citit, dar și când am ajuns la final, m-am tot întrebat care-i scopul, de ce se întâmplă toate astea și care e finalul. Sau dacă există unul. Și chit că am primit ceva, pentru mine n-a fost de ajuns și cumva mi se pare că am citit-o degeaba. Ca și cum citești un volum întreg de instrucțiuni ca să înțelegi ceva și apoi te trezești că fie n-ai aflat nimic, fie ești mai confuz ca înainte.

Și da, cred că "confuz" e un cuvânt bun pentru cartea asta. Așa cum ar fi și mister, un pic de horror, neliniște, senzație de spații închise sau nu există ieșire, situații de necontrolat, neprevăzut, normal sau anormal, umanitate și viața de zi cu zi.

Iar dacă povestea m-a lăsat nemulțumită, pot să zic că personajele au fost ok și chit că aș fi vrut poate puțin mai mult, să pară mai vii și mai individualizate. Deoarece mie mi s-au părut doar schițate și nici nu m-au făcut să simt mare lucru; și poate și d-asta elementele mai ciudate sau dubioase nu m-au speriat și nici nu mi-a părut rău sau bine de ce li s-a întâmplat.

Sau poate a fost vina ori meritul scriiturii, stil care nu m-a prins și care de foarte multe ori mi s-a părut încărcat sau, mai bine zis, plin de detalii ce nu-și aveau neapărat rostul. Chiar nu voiam să știu toate lucrurile pe care le-au cumpărat sau orice chestie pe care autorul a ținut să o menționeze și să le enumere, de parcă făcea inventarul și ar fi fost așa importante. La început chiar mă gândeam că poate contează, d-asta vorbește atât de ele... dar nu.

Sincer nu știu dacă o recomand cuiva sau cui i-ar plăcea, însă încearc-o. Poate că după primele capitole sau jumătate o să-ți dai seama dacă-i pentru tine, dacă-ți place sau a fost o greșeală. Nu-mi pare rău că am citit-o, chiar a fost o experiență și a avut și momente interesante sau care mi-au rămas în minte. Dar nici mai mult de 2 stele nu pot să-i dau. Cu siguranță nu e cartea mea tipică și poate d-asta... poate că-n mâinile altcuiva ar fi altfel.