duminică, 22 iunie 2014

Cititor, colectionar si iubitor de carti



Sal'tare!

Personal m-am simtit bine data trecuta cand am vorbit despre ce inseamna blogul pentru mine, de ce fac asta si alte lucruri. Asa ca, acum, am venit cu o alta discutie si va invit, din nou, sa-mi lasati parerile voastre aici, in comentarii, sau pe pagina de facebook. 

Astazi am ales sa vorbesc despre a fi cititor, colectionar si/sau iubitor de carti. Cred eu, ca daca iubesti foarte mult lectura si mai ales sa ai cartile pe care le citesti, le-ai citit si le vei citi, cumva esti un mare iubitor de carti. Cu totii ne dorim o biblioteca mare, poate si o camera plina de rafturi care sa contina romanele noastre preferate sau cele pe care le-am adunat si cumparat de-a lungul anilor. Insa aici apare o chestie si m-am tot gandit la ea in ultimul timp, dand cu capul in ea si aparandu-mi in minte cand m-astept mai putin.

Care-i diferenta intre un colectionar si un iubitor/cititor de carti? Din punctul meu de vedere e usor de zis, teoretic, dar cam greu practic. De ce? Hai sa luam iarasi un exemplu, pe mine. Cand m-am apucat serios de citit pe la 12-13 ani nu prea aveam acasa, pe raft, ce-as fi vrut eu sa citesc; pentru ca la varsta aia deja cartile cu basme si povesti nu ma mai atrageau, iar romanele parintilor nu erau nicicum pe gustul meu. Asa ca am inceput sa-mi cumpar carti ce mi se pareau interesante tinand cont de coperta sau de descrierea de pe spate, sau pentru ca auzisem eu undeva ca acel roman era bun. 

Si am cumparat asa o perioada, fataindu-ma in lumea cartilor si a librariilor si a ziarelor si reomandarilor ce zburau de peste tot, si m-am trezit in cativa ani cu cateva zeci de carti. Regret? Nu, pentru ca mi-am dorit o biblioteca a mea si mi-am creat-o, dar uneori stau si ma uit la anumite titluri de care nu ma voi atinge. Pentru ca nu ma atrag si nu pot intelege de ce le-am cumparat. Si tocmai de asta unele au plecat de la mine la altii, prin schimburi, sau le-am oferit in dar oamenilor ce stiam ca le vor savura si iubi mai mult ca mine. 

Am zis-o si o mai zic, dar daca as putea s-o iau de la capat, sa am acele rafturi goale si sa le umplu, as face-o mai cumpatat. M-as gandi mai mult ce mi-ar placea, ce m-ar ajuta cu adevarat si n-as cumpara ceva doar pentru c-am auzit eu ca e bun sau pentru ca-l citeste toata lumea. Dar deja dau in alta discutie ce o voi sustine alta data. 

Revenind, cred c-am fost un colectionar, insa unul cam dezorientat, ce cumpara ca sa aiba carti, fara sa se gandeasca ce va face cu ele si ca va trebui sa le citeasca. Am cunoscut si cunosc oameni care au biblioteci intregi si poate n-au citit un sfert din acele carti. Am cunoscut si oameni ce au citit tot ce detin si ii admir pentru asta. Poate ca ei si-au ales cartile cumparate mai bine ca mine si au stiut ce vor. Stiu ca-n acest punct nu pot da acele carti si nu pentru ca n-as putea (oricand as putea vinde, dona, da cadou etc), ci pentru ca eu le-am cumparat, eu le-am platit si le-am vrut. Uneori cand ma gandesc cati bani am bagat in ele si cati o sa mai bag m-apuca putin tristetea, dar doar putin. Imi place enorm sa citesc, si as recunoaste asta oricand si oricum, insa am ajuns la concluzia ca nu toate cartile merita cumparate. Si zic si de ce.

Sunt unele ce le citesti de curiozitate sau poate doar pentru ca te intriga ideea pe care se bazeaza, dar nu sunt atat de valoroase incat sa schimbe ceva in tine sau le uiti de cum le-ai terminat. Am ajuns la concluzia ca nu trebuie sa detii toate cartile pe care le citesti. Poti citi o carte si daca o imprumuti de la un prieten sau de la biblioteca, o poti citi in format e-book, nu trebuie neaparat sa o ai. Vad persoane ce intra la mine in camera si raman socate cand dau cu ochii de rafturi - mie nu mi se par multe carti, dar ultima data cand am numarat erau peste 250-300, si daca suntem realisti e ceva.

Unele romane le-am citit o singura data si sigur nu le voi mai reciti, dar raman pe raft. Cumva mi-as dori sa existe o modalitate prin care dupa ce citesti o carte s-o vinzi sau s-o schimbi cu alta. Astfel aceste carti nu ar mai ocupa spatiu. Ce incerc eu sa zic, e ca mi-as dori sa am pe raft doar carti pe care le consider importante, care m-au invatat ceva, fie ca-i vorba de fictiune sau fantasy sau YA, si nu si acele carti cu care mi-am petrecut timpul pentru cateva ore si daca imi spui acum titlul nu-mi amintesc nimic. 

Imi doream la inceput, cand m-am apucat de biblioteca, sa am tot ce citeam sau ce voiam sa citesc. Acum insa, inghitind multe si vazand pe propria piele ca acest lucru nu renteaza, mi-am zis ca mai bine raman la stadiul de iubitor si cititor de carte si nu colectionar. Nu e un lucru rau sa fii colectionar si stiu ca, daca voi continua sa cumpar relativ in ritmul de pana acum carti, pana la 40 de ani, sa zicem, imi voi dubla numarul de carti. Dar ce-i mai important? Sa am o biblioteca mare si frumoasa, cu tot felul de carti din diferite genuri, autori diferiti, colectii, sau sa simt ca citesc ce-mi place si ma simt bine. Nu zic ca aceste doua lucruri se resping, insa concentrandu-te mai mult pe a avea, a cumpara, nu reusesti sa te mai bucuri de lectura. Ma stiu pe mine, care am carti poate de doi, trei ani cumparate si nu le-am citit nici acum, pentru ca am mereu altele noi. Si asta nu mi se pare normal.

Anul acesta mi-am propus si as vrea sa reusesc - sa citesc din biblioteca fara sa mai cumpar. Vreau sa acord atentie acelor carti ce sunt pe rafturile mele si care m-au atras candva, si sa nu mai stau cu ochii doar pe noutati. Pentru ca stiu, stiu, ca o sa fiu bucuroasa si de acelea doar pentru putin, iar apoi vor fi uitate pe raft. Vreau sa recuperez acele lecturi inainte sa mai adaug altele. Pentru ca pana la urma daca nu cumpar acele carti acum, ele nu vor disparea.

Spuneti-mi parerea voastra, indiferent ca sunteti sau nu de acord cu ce-am afirmat eu. Puteti sa vorbiti si de propria voastra experienta daca vreti. Si as lasa intrebarea - a fi iubitor de carte te face obligatoriu colectionar sau colectionarul e mai mult materialist decat iubitorul? Sau sunt unul si acelasi? Va invit sa stam de vorba:)

0 comentarii: