luni, 3 iunie 2024

RECENZIE - O familie aproape normală de Mattias Edvardsson

Credința unui tată.
Loialitatea unei fiice.
Moralitatea unei mame.

În această poveste complicată despre dragoste și crimă, un eveniment înfiorător îi face pe membrii unei familii aproape normale să pună la îndoială tot ceea ce credeau că știu despre viaţa lor – și unul despre celălalt.

Stella Sandell, o adolescentă de 19 ani, este acuzată că a ucis cu brutalitate un bărbat. Fata provine dintr-o familie respectabilă – ce motive ar fi avut să cunoască un om de afaceri dubios, darămite să-l omoare?

Tatăl Stellei – preot și mama ei – avocat specializat în drept penal descoperă că standardele morale le sunt puse la încercare în timp ce își apără fiica, străduindu-se să înţeleagă de ce poliţia o suspectează.

Construit pe trei voci narative, romanul lui Mattias Edvardsson aduce în discuţie subiecte dificile: Cât de bine îţi cunoști copiii? Cât de departe ai merge ca să-i protejezi?

Mi-au plăcut ideea, intorsaturile de situație și cât de plină de suspsans a fost, dar n-am fost fan al personajelor și al scriiturii.

Deși are în jur de 500 de pagini, se citește repede, în mare parte e plină de dialog și o să vezi că autorul folosește descriere multă și narațiune doar în anumite momente. Așa că e cartea perfectă de devorat oricând prinzi un pic de liber și până îți dai seama, vei fi citit capitole întregi. Eu de exemplu am început-o azi spre job și-n rest am citit în pauze și când am prins timp. Și au zburat paginile cât ai clipi, deși ca thriller mi s-a părut prea lungă pe alocuri.

Scrisă din trei perspective te lasă să afli informații la prima mână și să fi alături de personaje în cele mai tensionate, pline de emoție și urâte momente. Și sunt urâte din cauza oamenilor, căci ei înșiși sunt așa, chiar dacă ei cred că fac bine sau intențiile lor sunt nobile, egoiste sau o fac din plictiseală. Care-i și motivația unuia din personaje.

Personaje care, din punctul meu de vedere au fost multe, iar "datorită" faptului că autorul abia le-a caracterizat și nu s-a străduit să le ofere și alte calități sau descrieri, pe lângă ce loc de muncă au sau cum sunt îmbrăcăți, au părut și mai multe. Și mi s-au părut ușor interschimbabile, iar dacă și-ar fi însușit alte locuri pe parcursul cărții, nu cred c-ar fi făcut mare diferență în cum s-ar fi desfășurat lucrurile sau cum ar fi curs discuțiile. Ceea ce e doar părerea mea și oricine mă poate contrazice și poate să și citească cartea, ca să vadă cu proprii ochi cum e și dacă doar eu am această problemă.

Și de asta și perspectivele au părut aproape una și aceeași și mi s-a întâmplat să fiu o pagină, două, într-un capitol, până să-mi dau seama că vorbește altcineva și să mă redresez. Deși, teoretic, oamenii pe care-i însoțim n-ar putea fi mai diferiți unul de altul. Și iarăși, asta e pur subiectiv. Și oricât m-a iritat faptul că s-au citit aproape identic, m-am bucurat de unghiurile pe care le oferă și cum fiecare scoate la lumină câte ceva legat de crimă și momentele cheie de dinainte și de după. Care dacă ar fi fost redate altfel poate n-ar fi avut același impact.

Nu mi-a plăcut scriitura și pentru mine a fost monotonă, fără urmă de stil propriu, aproape clinică, și cu unele capitole scrise pur dialog m-am simțit de destule ori citind scenariul unui film și nu un roman. Acum, în funcție de fiecare, o să-ți placă asta mai mult sau mai puțin. Nu pot să zic că m-a deranjat, dar a fost un pic ciudat să citesc astfel de capitole și apoi să urmeze unul plin doar de narațiune și descrieri, printre care se strecuraseră câteva linii de dialog. Nu mi s-a părut echilibrat și chit că nu-i ceva serios am zis că merită menționat.

Așa cum aș menționa și că "O familie aproape normală" pe lângă mister și ce s-a întâmplat cu adevărat, are de-a face, prezintă și discută și subiecte destul de delicate. Și sunt situații sau clipe ce pot să șocheze sau să fie deranjante pentru unii. Fie că vorbim de religie, familie, relațiile dintre oameni, credință, poliție, prietenie, închisoare, școală, legi, dragoste și atracție fizică, și momente prin care nicio persoană nu-și dorește să treacă, dar care se întâmplă... majoritar femeilor și fetelor, dar n-aș spune că alte categorii sunt excluse. Deci aș zice să iei în calcul când sau dacă vrei s-o citești.

Eu n-am știut, însă nu m-a deranjat destul de mult cât să nu o continui și am reușit să mă distanțez de cuvintele de pe pagină. Însă cu siguranță te pune pe gânduri și chiar dacă n-ai trecut prin oricare din acele momente, tot au efect asupra ta.

Aș zice că "O familie aproape normală" merită citită și nu doar de iubitorii de mistery și thriller, ci și de alți oameni ce sunt intrigați de idee, de ce se ascunde în spatele familiilor aparent fericite și vieților perfecte, de ce se întâmplă când cineva e acuzat de crimă și mai ales când acuzatul e o femeie, iar victima e bărbat. Și ca și-n viață, adevărul nu e așa de simplu precum ar părea. Ceea ce-am apreciat și nu doar datorită faptului că m-a ținut în priză, ci și pentru că autorul nu s-a sfiit să meargă departe, n-a cosmetizat și chit c-a durut sau a fost inconformabil, pentru personaje, pentru cititor și poate și pentru el, nu s-a oprit. Ceea ce mie mi-a plăcut și depinde de tine dacă vei simți la fel.

Eu voi mai citi de la autor și posibil să-mi iau curând următorul volum din serie, căci îl văzusem la reducere. Chit că din ce-am citit în descriere n-au deloc legătură unul cu altul. Sau așa pare.