vineri, 16 mai 2014

Vreau o librarie!

Sal'tare!

Va vorbeam de curand pe pagina de facebook a blogului ca mi-ar placea sa incep sa postez si discutii pe diverse teme literare. Doar ca n-am postat din diverse motive, printre care lipsa de timp (ca sa pregatesc un articol bun) si lenea. Insa libris.ro a propus o tema de discutie foarte interesanta si pe gustul meu, asa ca n-am mai stat pe ganduri.



Ca orice cititor inrait vreau sa detin cat mai multe carti pe care sa le citesc, sau pe care le-am citit, si sa le pun chiar intr-o camera separata, ca o mini-biblioteca. Si ca sa fac asta inseamna ca trebuie sa cumpar cam tot ce vreau sa citesc. Iar aici apar mici probleme printre care si banii. De ce? Pentru ca sunt student, deci finantele mele se duc pe carti pentru facultate, xerox si alte chestii, si ce-mi ramane sa mai imi cumpar si eu o carte

Am o lista de carti pe care vreau sa le cumpar, si implicit sa le citesc, cat listele de dorinte de prin filme care se desfac si se rostogolesc, intinzandu-se la infinit. Si ca sa fiu realista si directa nu-mi vine sa platesc 50 lei pe o carte sau 30 sau cat mai este intr-o librarie. Pentru ca e scumpa si oricat mi-as dori-o, si frumoasa, extraodinara ar fi nu-mi vine sa dau acei bani. Pentru ca-n mediul online, cu reduceri si promotii pot sa iau poate doua sau trei in acei bani. Nu-i vorba de zgarcenie, ci de afaceri si de chibzuinta. Pana la urma acea carte va fi aceeasi, indiferent cat as plati pe ea. 

Si ajungem sa vorbim de librariile online. N-am mai cumparat dintr-o librarie obisnuita de cel putin trei ani, desi inca intru in ele, ma uit, rasfoiesc cartile, le mangai coperta si simt hartia sub degete. Dar cand vad preturile creierul meu imi tipa sa fug! 

Plus ca a comanda online are mai multe avantaje: ai n carti pe care poti sa le cumperi, pe care sincer nu cred ca le-am vazut vreodata intr-o librarie, poti sa te uiti la ele oricat, in timp ce cauti carti, mai poti da un search si vezi si ce zic altii prin recenzii de ea, compari diferitele preturi si formate. Si cumperi si mai multe! Aici cam vorbesc de mine, pentru ca obisnuiesc sa cumpar si 15-20 de carti la o comanda si nu cred ca as putea iesi vreodata cu atatea dintr-o librarie. (si din cauza banilor, dar si cum le-as cara?:)) )

Dar librariile online au si ele mici dezavantaje, nu? Sau hai sa zicem ca le-ar mai trebui mici retusuri. Si revin la provocarea celor de la libris - cum vad eu o librarie online si ce vreau eu sa-mi ofere. Pentru ca deja am vorbit mult, o sa incerc doar sa punctez ce as vrea eu sa vad.

1. transport gratuit - ceea ce libris are deja. de ce? pentru ca, daca stai sa calculezi, cu banii dati pe transport iti mai iei o carte. si daca vine prin curier atunci nici nu mai stai la coada la posta. si vine si cand vrei tu, adica poti comanda acum si maine te trezesti cu cartile salutandu-te din prag.

2. reduceri - si p-astea le gasiti in mediul online. dar (si aici iar vorbesc in numele meu) nu si la cartile in engleza. recunosc, eu citesc si-n romana, dar si-n engleza. si unele carti chiar as vrea sa le citesc in original. insa cand vad cat costa o carte in engleza la noi, incep sa ma gandesc cum sa-mi fac cont pe un site care livreaza international. cred ca librariile online ar trebui sa se gandeasca si la asta, daca vor sa-si pastreze clientii sau sa-i satisfaca si mai mult.

3. cartile in stoc - mi s-a intamplat de multe ori sa vreau sa comand ceva, in repetate randuri, si sa nu fie in stoc. poate nu-i vina librariei, ci a editurilor sau stiu eu, dar eu fiind client imi vreau produsul, si nu ma intereseaza de unde vine si cum se face rost.

4. recenzii - sunt unele carti care arata bine, au reducere, dar n-am auzit de ele si trebuie sa caut recenzii pe internet. dar n-ar fi mai bine daca libraria online ar accepta recenzii de la cititori sau de la bookbloggeri si le-ar posta pe site? ar fi mult mai usor pentru cumparator/cititor sa citeasca descrierea cartii si imediat sa vada si cateva pareri si/sau un rating/numar de stele oferite cartii. sunt multe carti bune si foarte bune, dar nu-s populare, pentru ca nu toti au rabadare sa scormoneasca dupa recenzii. si asta ma duce la punctul 5.

5. relatia librarie online -bloggeri - libraria online vinde carti si bloggeri citesc carti si fac recenzii. cred ca librariei i-ar prinde bine un parteneriat cu bloggeri, ei sa-si posteze recenziile si pe site-ul librariei, ca sa afle si altii ce carti le-au placut lor sau nu, iar libraria sa vanda si alte carti mai putin populare si nu doar cele care sunt pe val. plus ca asa libraria le arata bloggerilor macar moral ca cineva tine cont de parerea lor si nu sunt doar niste oameni obsedati de lectura, ce posteaza pentru ei sau pentru altii ca ei.

6. fidelitate - ce inseamna acest lucru? daca eu comand de la o librarie online in fiecare luna, de doua sau trei ori intr-o luna, uneori si peste zece carti, atunci inseamna ca sunt cumparator fidel. poate ca ar fi dragut macar un multumesc sau o mica reducere la urmatoarea comanda, peste cele afisate, ca sa vad ca se tine cumva cont. s-ar face o diferenta intre cumparatorii de ocazie si cei abonati , si poate asa relatia s-ar imbunatati si mai mult.

Ca sa inchei, vreau o librarie sau macar una de la care sa cumpar, si cumva sa fie a mea, care sa-mi ofere transport gratuit si sa-mi aduca repejor cartile acasa, sa-mi dea voie sa cumpar atat carti in romana cat si-n engleza la un pret bun, cat mai ieftin, sa nu-mi spuna ca nu sunt in stoc cand mi-e lumea mai draga, sa-mi dea o parere (sau sa-i lase pe cei avizati/cititorii sa-mi zica parerile lor), si sa vad ca cititorii/bookbloggerii (printre care ma aflu si eu) sunt apreciati, si cititorii fideli premiati. N-avem nevoie de premii sau de laude, ci doar sa vedem ca primim macar o bataie pe umar. 

O sa gasesc aceasta librarie? Poate. Libris e aproape o copie a acestei librarii a mea, dar mai are totusi de munca. Sunt curioasa sa vad cum se va mai schimba. Astept sa vad, in comentarii, libraria voastra cum ar arata?:)

0 comentarii: