joi, 27 februarie 2014

Punct contrapunct, Trimisul nostru special, Raul care ne desparte, Iepurele cu ochi de chihlimbar., Papagalul verde, Daisy Miller, Cronica pasarii-arc, Tangoul Vechii Garzi, Marea, dimineata - NOU la Polirom


Punct contrapunct surprinde grava criza spirituala a societatii londoneze de dupa Primul Razboi Mondial, o epoca framintata, ce tradeaza deruta si disolutia lumii moderne. Constient de iremediabila transformare a realitatii sociale si de complexitatea universului uman, romancierul renunta la maniera asa-zis traditionala de a oglindi viata, preferind o tehnica narativa noua pentru epoca sa, imprumutata din repertoriul cinematografic. Astfel, naratiunea descriptiva este inlocuita de monologul interior, iar „actiunea” se subordoneaza tehnicii contrapunctice, care sparge unitatea spatiala si temporala si transforma insiruirea evenimentelor intr-o uriasa scena, in care totul se petrece instantaneu. La toate acestea se adauga muzica, insotind aproape in permanenta decupajul cinematografic atit de minutios regizat.

~~~


Presedintele Romaniei isi anunta oficial prezenta la funeraliile unui mare jurnalist, mort in urma unui accident de masina. Presa il vineaza pentru declaratii, un terorist arab –pentru a-l arunca in aer. Insa atit Antonie, trimisul special al unui ziar local, cit si teroristul Mohammad rateaza intilnirea cu seful statului, din cauza unei neintelegeri. Dupa un popas zadarnic intr-o biserica unde sperau sa dea de el, cei doi isi continua vinatoarea. Trimisul special reuseste sa ajunga la conferinta de presa de dupa inmor-mintare, dar, suspectat ca ar vrea sa atenteze la viata presedintelui, este lovit de garzile de corp ale acestuia si lesina. Cit timp zace inconstient, Antonie isi revede toata viata, care nu e deloc una oarecare, caci se pare ca odinioara a fost un print...

~~~


Pe malurile unui riu salasluiesc doua comunitati Kikuyu, ce traiesc dupa legile traditiei, minate de credinte ale caror radacini putini si le mai amintesc. Misionarii crestini veniti in zona incearca din rasputeri sa scoata in afara legii ritualul circumciziei femeilor, dar in acelasi timp creeaza disensiuni in rindurile celor doua comunitati. Localnicii sint impartiti in cei care cred in educatia crestina, cu binefacerile si oportunitatile ei, si cei care spera ca traditiile poporului lor ii vor indrepta catre o soarta mai buna. Pe masura ce conflictul se adinceste, tragedia capata nuante si prin interventia unui cuplu de indragostiti, care incearca sa acopere ruptura culturala ce macina cele doua lumi prinse in prapastia indoielii.

~~~

Descendent al familiei Ephrussi ce facea parte din marea burghezie europeana, Edmund de Waal mosteneste o colectie de 264 de netsuke, sculpturi japoneze din fildes sau din lemn, nu mai mari decit o cutie de chibrituri. Gindul ca au trecut prin atitea miini il determina pe de Waal sa reconstituie trecutul, „impletirea senzuala si sinuoasa intre lucruri si amintiri”. Asa incepe aceasta rememorare, pasionanta ca o poveste politista, in care autorul dezgroapa pas cu pas istoria familiei sale de-a lungul a cinci generatii. O aventura care ne poarta intr-o calatorie in jurul lumii, de la Odessa in Japonia si apoi in capitalele Europei, pe urmele unor personalitati remarcabile, ca Charles Ephrussi, care a servit drept model pentru Swann al lui Proust, sau Elisabeth Ephrussi, prietena lui Rainer Maria Rilke.

~~~


La noua ani, poti sa iubesti atit de tare, incit, daca iubirea iti e luata, sa nu mai vrei sa iubesti deloc, niciodata, pe nimeni. Si ce daca iubesti un papagal pretios si verde, care te-a ales dintr-odata, intr-o dimineata anume, si s-a asezat pe mineca hainutei tale? Iubirea cea mare e iubirea cea mare, singura, pe viata. Papagalul verde, unul dintre romanele celebre ale printesei Martha Bibescu, e povestea unei fetite care, traind intr-o casa lipsita de iubire, se indragosteste pentru totdeauna de o pasare. E o dragoste care se implineste prea tirziu, asa cum prea tirziu se intimpla toate in viata ei, umbrita de amintirea unui frate disparut si de „pacatul cel mare“ al parintilor. Si, cind tot ce ti se intimpla e pus sub semnul unei vointe vechi, venite din strabuni, doar o iubire mare te mai vindeca. Asta daca nu e si ea parte din blestemul stramosesc…

~~~~

Daisy Miller este una dintre creatiile faimoase ale lui Henry James. Tema nuvelei este similara celei din romanul nu mai putin celebru Portretul unei doamne – pericolul pe care-l reprezinta pentru tinerele americance propria lor naivitate. Nuvela urmareste destinul acestei „naivitati americane” pe pamint european, naivitate care o va face pe eroina sa-si piarda reputatia si, in cele din urma, viata in incercarea de a-si implini idealul: libertatea individuala.
O coarda prea intinsa, o alta capodopera a genului, sta sub semnul fascinatiei raului, manifestat prin aparitii misterioase, intr-o casa linistita, dar care pare bintuita de fantomele trecutului.

~~~


Actiunea romanului debuteaza intr-o suburbie linistita din Tokyo, unde tinarul Toru Okada isi duce existenta deloc iesita din comun alaturi de sotia sa. O intimplare aparent banala – disparitia motanului familiei – da peste cap viata protagonistului, ce se vede prins in paienjenisul unei lumi fantastice, care intersecteaza in mod straniu realitatea de zi cu zi. In virtejul evenimentelor neobisnuite care se succeda ametitor, Toru Okada se vede dintr-odata nevoit sa faca fata si disparitiei misterioase a sotiei. Filmul cautarii acesteia e o serie de intilniri cu personaje care-si schimba permanent perspectiva asupra propriei existente: doua surori bizare, din care una practica prostitutia la nivel spiritual, un politician tarat psihic, o pustoaica morbida in virsta de saisprezece ani si un veteran al razboiului din Manciuria, marcat pentru totdeauna de ororile la care a fost martor.

~~~



Max Costa are saizeci si patru de ani si este soferul unui doctor elvetian instarit, ce traieste pe coasta Mediteranei, in Sorrento, in linistitii ani 1960. Intr-o zi, Max vede pe strada o doamna eleganta, mai in virsta, care i se pare cunoscuta.
Din acest moment, trecutul navaleste peste batrinul sofer, care in perioada interbelica fusese un rafinat si viclean dansator monden in saloanele de lux ale inaltei societati. Femeia intilnita seamana cu o fosta iubita din tineretea sa, Mecha, cu care, demult, in anii 1920, fostul dansator colindase mahalalele din Buenos Aires in cautarea tangoului autentic, originar. Acum, dupa atita timp de la ultima lor intilnire, Max Costa decide sa revina pentru ultima oara la vechile sale indeletniciri, fara sa stie ca risca sa reinvie o poveste de iubire dramatica si ca se va trezi implicat, la fel ca in trecut, intr-o incilcita poveste de spionaj si interese politice, declansata de o banala partida de sah.

~~~~

 Farid traieste intr-una din ultimele oaze din Sahara. Lumea lui este desertul fara sfirsit, locul fierbinte al nasterii si al fericirii, locul implinirii si al pacii. Aceasta pace va fi insa sfisiata de un zgomot la inceput insinuant, apoi din ce in ce mai puternic, care se apropie incet, ca un animal de prada, chiar din inima desertului: razboiul. Jamila, mama vaduva, nu are alta cale decit sa-si ia copilul si sa fuga. Unde insa? Spre mare, spre celalalt desert. Dincolo, de cealalta parte a intinderii de apa, Vito, care-si traieste copilaria in Sicilia, asista la sosirea valurilor de refugiati. Refugiat la rindul lui, el este fiul unei araboaice si ea pribegita inca din copilarie. Daca privirea lui Vito ar putea strabate marea, el ar vedea cum, cu ochii in lacrimi, Jamila linge buzele chinuite de morbul setei ale micutului Farid.

0 comentarii: