miercuri, 27 august 2014

RECENZIE - Razboiul Z de Max Brooks

Un medic chinez asista la primele cazuri ale unei epidemii inexplicabile, care cuprinde treptat intreaga lume. In mai putin de un an, populatia Americii isi gaseste adapost in lagarele pentru refugiati din Cuba, europenii se baricadeaza in castele medievale, iar Pakistanul abate asupra planetei iarna nucleara...

„Pacientul zero“ al pandemiei apare in China, al carei guvern incearca sa restrictioneze infectia si inventeaza o criza ce implica Taiwanul pentru a-si masca activitatile. Epidemia se raspandeste insa in alte tari prin intermediul comertului cu organe de pe piata neagra si al refugiatilor, inainte ca rabufnirea ei in Africa de Sud sa o aduca in atentia publicului... Peste zece ani, peisajul geopolitic al planetei este transformat pentru totdeauna.

„Omenirea s-a clatinat in pragul extinctiei...“

Inainte sa incep sa vorbesc despre carte vreau sa spun trei lucruri. Primul ar fi ca ideea mi s-a parut interesanta, adica Pamantul ocupat de zombie si toate incercarile de supravietuire, daca am scapa, cum ne-am descurca etc. Al doilea ar fi ca, am auzit doar pareri bune si cumva am fost de acord cu ele, dar altcumva ma intreb daca n-am fost orb. Si al treilea, pe care-l explic mai incolo e ca am urat felul in care a fost scrisa.

De obicei imi plac foarte mult cartile despre razboi, lupte, strategii, supravietuire si alte chestii asemanatoare, dar asta a fost diferita. Pentru ca lumea se lupta cu zombie, ceva nu tocmai normal, mai are de-a face si cu inapoierea ca sa zic asa, adica nu mai ai masini, curent, tehnologie si te intorci in istorie. Plus ca acum lupta toti, nu doar armata, marina si cine mai e priceput la asta, acum toti se implica si incearca sa nu moara.

Mi-au placut extrem de tare confruntarile si descrierile lor; autorul le-a acordat atentie si mi-a placut ce a iesit. Cred ca astea au fost partea mea favorita din toata cartea, ca deh, cine nu vrea putina actiune dupa atata vorbarie si amintiri si tratate de medicina si alte tampenii? Eu sigur vreau.

Spuneam mai devreme ca nu-mi place cum a fost scrisa cartea. Stiam ca nu e naratiune simpla si ca sunt mai mult perspective, dar cand treci de cinci, zece si mai scrii si sub forma de interviu, si zap zap de la unul la altul...pai scuza-ma, dar mintea mea nu poate sa tina pasul si sa se mute de la medicul din SUA, la soldatul din Cuba, apoi la tipul din submarin de prin China. Nu zic ca nu mi-a placut faptul ca autorul a bagat in oala toate tarile si a prezentat cum s-a descurcat fiecare si prin ce-a trecut, dar daca ar fi facut-o in alt fel, nu asa de impartit si trunchiat poate ar fi fost mai bine. Pentru mine ar fi fost.

Cartea per total a fost interesanta, cumva e plauzibila si sper sa nu se intample prea curand. Chiar au fost momente cand m-au trecut fiorii in timp ce citeam, pentru ca puteam vedea totul asa de viu si nu e deloc placut. Cred ca daca esti iubitor de SF sau chestii cu zombie sau apocaliptice o sa-ti placa. Sau daca citesti romane de razboi si vrei ceva mai diferit. Pentru mine a fost ceva bun citit, dar n-as recomanda tuturor.

3/5