duminică, 18 februarie 2024

RECENZIE - Fata cu un ceas în loc de inimă de Peter Swanson

Într-o seară obișnuită de vineri, la barul său preferat din Boston, George Foss zărește o femeie frumoasă și își dă seama imediat că este fosta lui iubită din studenție, dispărută cu douăzeci de ani în urmă. Este momentul în care existența confortabilă și previzibilă a lui George capătă o turnură neașteptată.

Liana Decter este prima dragoste a lui George și cea pe care nu a reușit niciodată să o dea uitării. Dar, mai mult decât atât, este o femeie enigmatică și primejdioasă, o posibilă criminală căutată de poliție. Iar acum s-a întors și are nevoie de ajutorul lui. Liana este urmărită de indivizi periculoși, care cred că a furat niște bani și vor face tot ceea ce este necesar pentru a-i recupera.

George știe că Liana este genul de femeie de care ar trebui să te ții departe. Dar nu o poate refuza – nu a putut niciodată – și ia o decizie care îl va arunca într-o avalanșă de minciuni, secrete, trădări și crime, din care nu e sigur că va scăpa cu viață.

Tot voiam să citesc de la acest autor și am zis să-ncep cu prima lui carte. Nu pot să zic de ce în mintea mea a avut mai mult sens să o iau pe prima și să-i citesc romanele în ordine, deși nu-s legate între ele, exceptând cele parte din serii. Poate doar pentru că, dacă acel autor îmi place, o să pot vedea evoluția lui de la carte la carte.

Dând deoparte motivele mele, pot să spun că "Fata cu un ceas în loc de inimă" mi-a plăcut mult și acum știu și eu ce înseamnă titlul ăsta. Căci sinceră să fiu prima dată când l-am văzut am zis că-i ceva SF sau fantasy și nu un thriller, pentru că nu prea se încadra în tiparul titlurilor din gen. Dar da, este un thriller.

"Fata cu un ceas în loc de inimă" a fost o poveste pe care am citit-o repede și fără să fac pauze, ceea ce mă încântă întotdeauna. Firul narativ m-a prins de la început și sincer mi-a plăcut mai mult decât personajele, care ele mai mult au fost acolo ca să facă lucrurile să se întâmple, nu prea am simțit ceva pentru ele, iar acum la câteva ore după ce-am terminat-o, dacă mă întrebi despre ele deja am uitat aproape tot. Ceea ce nu mi se pare ok. Și da am citit cartea atent și nici nu pățesc des asta. Ci e doar cât îmi pasă de niște aspecte din carte, iar aici pentru mine personajele au fost doar niște pioni și niște nume, i-am mai întâlnit și-n alte cărți, nimic nou.

Dar da e și o trăsătură a genului. Am tot observat în mistere și thriller că de cele mai multe ori autorii nu se chinuie să creeze personaje originale sau care să facă mai mult decât să deservească acțiunea, suspsansul, să livreze întorsăturile de situație și dezvăluirile, replicile alea care te fac să citeșți mai repede sau câte te șochează ori te amuză. Dar atât. Aștept totuși ca Swanson să-mi arate în următoarele cărți că poate și că vrea să aibă și altfel de personaje.

Dacă n-ai citit-o deja, "Fata cu un ceas în loc de inimă" e o carte bună, rapidă și ușoară, cu o idee pe care am mai citit-o și înainte, dar felul în care autorul s-a jucat cu ea nu m-a dezamăgit și mi s-a părut o abordare proaspătă pe care n-o să o uit prea ușor. A avut suspans, acțiune, destule dezvăluiri și unele la care nu m-aș fi gândit vreodată, iar finalul cred c-a fost pe măsură. Iar dacă ai citit-o sau ai mai citit de la el, spune-mi ce carte a lui ți-a plăcut cel mai mult.