vineri, 22 septembrie 2023

RECENZIE - Pacientul de Jasper Dewitt

Joseph M. este cel mai vechi şi cel mai bizar pacient al unui spital de psihiatrie din New England. Faima lui tenebroasă constă în efectul catastrofal pe care îl are asupra celor care vin în contact cu el: asistentele, infirmierii și doctorii care se ocupă de el pentru un timp sfârșesc prin a înnebuni sau chiar prin a se sinucide.

Nou-sosit în spital, împotriva tuturor avertismentelor și interdicțiilor, tânărul medic psihiatru Parker H. are ambiția de a-l vindeca pe pacientul care nu a putut fi încă diagnosticat. La prima vedere, Joe pare perfect rațional, coerent și chiar charismatic. Și tocmai de la charisma lui pornește dezastrul. Dar care ar fi puterea lui Joe asupra celorlalți dacă aceștia nu ar avea propriii demoni, propriile spaime și coșmaruri?

Construit sub forma unor postări succesive pe internet, Pacientul este un roman alert, tensionat, cu un parcurs imprevizibil și cu un deznodământ șocant, tulburător.

Cred că asta e genul de carte care ar fi o lectură atmosferică, înfricoșătoare, cu dezvăluiri șocante și care ar deveni favorita cuiva, însă nu oricui o să-i placă. Mai ales ultimele dezvăluiri. Care mie mi-au displăcut și deși înțeleg de ce autorul a decis să facă așa, în același timp mi se pare nepotrivit și asta m-a făcut să-i dau 2 stele.

Pentru că până în acel punct mă făcuse curioasă, personajele n-au fost chiar așa rele, deși cam unidimensionale și nimic nou, firul narativ era ok și speram că va fi ok; chit că n-avea să mă dea pe spate. Și da, m-a surprins, însă nu cum voiam eu, iar finalul pe mine m-a enervat. Unii zic că-i plauzibil și că l-au putut ghici de la începutul cărții, eu spun că nu m-aș fi gândit chiar la așa ceva. Acum rămâne ca tu să o citeșți și să descoperi dacă o să-ți placă sau nu.

Recunosc că am citit-o repede și că a fost atmosferică și că voiam să știu, dar sincer după ce-am terminat-o,  nu pot să zic că am rămas cu ceva. Adică pentru mine a fost genul de carte pe care o citești, te șochează și-ți place marea dezvăluire sau nu, iar apoi o închizi și mergi mai departe. Și sincer vreau mai mult de la cărți și chiar și de la thrillers, am citit atâtea care au oferit mai mult. Și da, în mare toată cartea se desfășoară în jurul acelei mari dezvăluiri, în rest nu prea oferă altceva. Și asta poate să fie pentru tine sau nu.

Pentru mine n-a fost și chiar și dacă n-ar fi fost acel twist să mă enerveze, nici restul poveștii nu-i cine șție ce. O mulțime de personaje abia schițate, unele care ni se spune că-s deștepte și experimentate, iar apoi iau niște decizii fără să se gândească prea mult doar pentru c-au aflat ceva... mnda.

Recomand cartea asta? De ce nu? Doar așa cred c-o să știi cu adevărat cum e și dacă vei fi de partea celor care o iubesc, o urăsc sau cei care zic că a fost doar ok. Așa că dacă-ți plac misterele, thrillerele sau cărțile horror, dă-i o șansă. Sigur poate fi citită și de alții, însă sunt unele scene ce nu cred că ar da bine cu toată lumea. Și sper, chiar sper, ca ție să-ți placă mai mult.

2/5