sâmbătă, 13 aprilie 2024

RECENZIE - Crimă la Oxford de Ruth Ware

April Clarke-Cliveden a fost prima persoană pe care Hannah Jones a cunoscut-o la Oxford.

Plină de viață, genială, uneori răutăcioasă și o adevărată mondenă, o atrage rapid pe Hannah pe orbita ei strălucitoare. În primul trimestru, își formează un grup de prieteni devotați și inseparabili — Will, Hugh, Ryan și Emily. Însă până la sfârșitul anului, April e moartă.

Zece ani mai târziu, Hannah și Will așteaptă primul lor copil, iar John Neville, bărbatul condamnat pentru uciderea lui April și fost portar la Oxford, moare în închisoare. Ușurată că poate lăsa trecutul în urmă, Hannah își vede întreaga lume dată peste cap când află despre noi dovezi, potrivit cărora Neville ar putea fi nevinovat.

Când reia legătura cu vechii prieteni și pătrunde mai adânc în misterul morții lui April, își dă seama că toți cei pe care credea că-i cunoaște au câte ceva de ascuns… inclusiv o crimă.

"Crimă la Oxford" e una din cărțile autoarei despre care am auzit cel mai puțin și cred că e și printre cele care are cele mai multe mixed reviews. Mie însă mi-a plăcut și am decis să-i dau 4 stele mai ales pentru intorsaturile și dezvăluirile din ultimul sfert și final, dar și pentru cele împrăștiate în restul cărții. Și da, mi-a plăcut mai mult firul narativ și ce-a reușit Ruth Ware să facă, și m-am concentrat mai mult pe asta decât pe personaje, căci da au fost și ele interesante și bine scrise, dar le-am mai văzut în atâtea cărți.

Cartea asta mi-a amintit un pic de "Istoria secretă", dar și de "In My Dreams I Hold A Knife" și aici mă refer la grupul de prieteni, faptul că acțiunea se desfășoară într-un spațiu academic și are că focus atât acești oameni, cât și secretele lor, relațiile complicate și amestecul de capitole din diferite perspective sau prezentarea unor momente atât din trecut, prezent, cât și mai departe.

Ca și ele aduce în discuție și tema banilor și cum oamenii bogați își bagă copii în școli cu prestigiu doar pentru că pot și vor, nu neapărat pe merit, pe când ceilalți întră pe capul lor. Și totuși cum acești tineri din medii diferite ajung să trăiască împreună, să devină prieteni, dar și cum diferențele dintre ei pot crea gelozii, conflicte ce merg mai departe de bârfe și niște cuvinte aruncate, iar rădăcinile urii nu dispar niciodată.

Cu siguranță "Crimă la Oxford" nu-i cel mai bun thriller pe care l-am citit vreodată sau de curând, dar a fost o carte ce m-a ținut în priză și de la prima pagină am știut că o voi citi fără pauză. Ceea ce am și făcut. Se citește repede, scriitura e lejeră și oscilația între trecut și prezent și capitolele oarecum scurte or să te prindă. În același timp, personajele, chiar dacă n-au nimic special, sunt destul de bine scrise și-ți pasă de ele: fie că-i vorba de cum or să termine eseul pe care nici nu l-au început, dacă vor ajunge într-o relație cu cine vor, dacă fetele vor reuși să rezolve problema cu portarul dubios sau să-l raporteze conducerii, dacă el chiar era așa de periculos sau e vorba doar de o mulțime de neînțelegeri și coincidențe.

Plus că vei vrea să știi dacă Hannah va reuși să scoată adevărul la lumină și o să și supraviețuiască. Pentru că deși nu pare cine știe mister și nu părea să fie o poveste cu un grup periculos, descrierea chiar nu minte când spun că cineva a ucis... și poate că o va face din nou, doar ca să păstreze totul îngropat. Așa că, dacă n-ai ceva mai bun de citit sau vrei un thriller și nu știi ce, atunci citește-o și eu zic că n-o să regreți. Nu garantez cât sau dacă o să-ți placă, însă e o carte ce merită încercată.