duminică, 19 ianuarie 2020

RECENZIE - Trandafirii de mai (Colecționarul #2) de Dot Hutchison

La patru luni după explozia care a avut loc în Grădină, un loc unde tinere cunoscute ca Fluturi erau ținute prizoniere, polițiștii Brandon Eddison, Victor Hanoverian și Mercedes Ramirez încă se mai confruntă cu urmările cazului terifiant: le ajută pe supraviețuitoare să-și reia viețile, afară, în libertate. Cu iarna aflată pe sfârșite, Fluturii au în față zile mai lungi și calde în care să încerce să se vindece. Dar, pentru polițiști, schimbarea anotimpurilor înseamnă un singur lucru înfricoșător: siguranța că undeva, prin țară, o altă tânără va fi găsită moartă în biserică, cu gâtul tăiat, cu cadavrul înconjurat de flori.

Sora Priyei Sravasti a fost victima aceluiași criminal, cu ani în urmă. Acum, ea și mama ei își schimbă locuința la câteva luni, căutând un nou început. Când ea se va nimeri în calea criminalului, vânătoarea va deveni inevitabilă, imposibil de amânat. Criminalul va putea fi descoperit doar cu ajutorul Priyei – oare dorința ei disperată de a avea o finalitate pentru trauma suferită o va face să-și riște viața?

Primul volum din serie, Grădina cu Fluturi, mi-a plăcut tare mult și chiar dacă am mai citit multe cărți de atunci, tot mi-aduc aminte cum m-am simțit când am citit-o și după ce-am terminat-o. Așa că n-am așteptat prea mult să citesc al doilea volum.

Aș zice că Trandafirii de mai și Grădina cu Fluturi, pe lângă faptul că-s din aceeași serie, și că a doua este continuarea celeilalte, cumva le văd și ca pe niște cărți ce se completează sau ca pe niste surori. Și spun asta deoarece am stat să mă gândesc care-mi place mai mult sau care din ele mi-a dat de gândit sau în care din ele m-a surprins criminalul și creativitatea lui sau ce scene m-au uimit și le-am admirat, căci vizual arată minunat, la cum le descrie autoarea, dar scene ce m-au și șocat, pentru că e până la urmă vorba de crime și acei oameni nu meritau să moară. Nu așa.

Trandafirii de mai e un roman ce l-am citit încet și nu pentru că nu m-a prins sau nu mi-a plăcut, ci pentru că e foarte încărcat de imagini, ce-s și ele pline de violență și de frumusețe, și mi-am permis să stau și să le admir. (poate mai mult decât ar fi trebuit) Însă n-aș spune că n-am simțit suspansul și acțiunea trăgându-mă spre final, iar modul în care romanul e scris și perspectivele ce apar, m-au făcut să cresc puțin ritmul și să strâng mai tare paginile.

Deși am spus la început că ambele romane îmi plac și n-aș avea ce să le reproșez, aș vrea să zic că au fost oarecum două lucruri ce m-au iritat puțin. Am înțeles de ce autoarea a ales să procedeze așa, dar în același timp aș fi vrut să găsească o altă cale și să nu... poate dacă ați citit veți înțelege la ce mă refer. Și, fără să dezvălui prea mult, o să zic că Priya, pe cât de rațională și isteață mi s-a părut pe, aproape, tot parcursul poveștii, pe atât de naivă și de copilăroasă mi s-a părut spre final. Am înțeles de ce-a procedat așa, dar în același timp nu știu dacă i-ar mai fi convenit, daca lucrurile se întâmplau sau se sfârșeau altfel.

În niciun roman nu încerc să spun că un personaj n-a făcut cum trebuia sau că aș știi eu mai bine, căci până la urmă suntem diferiți și procedăm diferit, însă de-a lungul cărții au fost momente în care personajele au făcut lucruri ce se loveau cap în cap cu ce-au spus înainte sau care nu se potriveau deloc cu personalitatea lor sau modul de a gândi. Și nu zic că mereu oamenii gândesc logic sau nu fac chestii ce nu li se potrivesc, dar aici a fost un lucru peste care n-am putut să trec.

Căci s-a întâmplat des și toată maturitatea, inteligența, și complexitatea pe care o aveau personajele și care m-au făcut să le plac și să le admir și să le consider reale și realiste (și nu doar niște ființe ce uneori sunt ca niste muște în fața unui geam deschis) a fost înlocuită de naivitate sau prostie. Și da, mulți oameni se poartă așa în funcție de ce se întâmplă și cât de stresați sunt sau mai știu eu... și totuși. Oamenii ăștia au procedat așa cu bună știință. Iar eu am considerat asta un mod ieftin de a face povestea să se miște din loc și mi-a stricat și impresia ce-o aveam despre ei. Iar dacă asta intenționa Dot, atunci a făcut o treabă bună; gustul dezamăgirii n-o să dispară prea curând.

Trandafirii de mai merită citită, mai ales dacă v-a plăcut primul volum și vă roade curiozitatea, iar dacă n-o să vă deranjeze ceea ce nu mi-a picat mie bune, atunci veți avea parte de-o lectură pe cinste! Pentru mine, Trandafirii de mai a fost o continuare bună, și-aș fi spus c-a fost la de bună că prima, poate și-un pic mai mult (căci mi-a plăcut să văd evoluția anumitor personaje sau să aflu mai mult despre ele, ori să văd cum evoluează relațiile), dar ultimul sfert al cărții mă face să spun că o consider mai slabă.

Asta nu o să mă facă să nu mai citesc următoarele cărți, dar așteptările mele vor fi mai mici sau inexistente. Dot mi-a demonstrat că poate scrie personaje complexe și imperfecte, poate crea scene înfricoșătoare, dar care te și surprind prin frumusețea lor și mulțimea de detalii și semnificații, m-a ținut în priză. Dar mi-a arătat și că poate apela la trucuri ieftine, ce poate pe mulți nu-i deranjează, doar ca să ajungă unde vrea.