duminică, 29 septembrie 2024

RECENZIE - Grupul supraviețuitoarelor de Grady Hendrix

În filmele de groază, supraviețuitoarea este cea care rămâne în picioare atunci când apare genericul de final. Cea care s-a luptat, l-a învins pe ucigaș și apoi și-a răzbunat prietenii. Cea care iese plină de sânge, dar învingătoare. Însă după ce sunetele sirenelor mașinilor de poliție se estompează și publicul merge mai departe, ce se întâmplă cu ea?

Lynnette Tarkington este o astfel de supraviețuitoare. În urmă cu douăzeci și doi de ani, ea a scăpat dintr-un masacru, iar acel moment i-a definit fiecare zi ce a urmat. Timp de peste un deceniu, ea s-a întâlnit cu alte cinci femei asemeni ei și cu terapeuta lor, într-un grup de sprijin pentru cele care au supraviețuit inimaginabilului, refăcându-și viața bucățică cu bucățică. Până la o ședință de la care una dintre ele lipsește, iar cele mai mari temeri ale lui Lynnette devin realitate: cineva știe despre grup și este hotărât să le dezintegreze viețile din nou. Bucățică cu bucățică.

Dar puterea supraviețuitoarelor stă în faptul că acum se au una pe cealaltă și, indiferent cât de mici le sunt șansele, cât de întunecată este noaptea, cât de ascuțit este cuțitul, ele vor lupta până la capăt.

Pentru mine cartea asta a fost o mare dezamăgire. Am citit-o pentru că tot auzisem de autor de-a lungul timpului, iar când asta a apărut, știu c-a prins imediat și lumea vorbea despre ea. Plus că ideea chiar m-a intrigat și voiam să văd cum e.

Nu vreau să te fac să nu îi dai o șansă, dar pentru mine, deși au fost puține personaje, mi-a fost greu să le diferențiez, deoarece toate se citesc la fel. N-am simțit nimic, în ciuda a tot ce se întâmplă în carte și a discuțiilor și tensiunilor ce tot apar. Cu fiecare capitol a trebuit să-mi zic că "da, e posibil să aibă loc așa ceva", deși firul narativ devine extrem de ridicol și mi-a dat impresia că autorul a băgat toate alea ca să șocheze și nu pentru că aveau sens. În același timp, aceste supraviețuitoare s-au purtat în mare parte imatur sau nu cum mi-aș imagina eu că se poartă cineva la vârstele menționate în poveste. Și dacă ele nu prea luau lucrurile în serios, eu de ce să o fac?

Sincer dacă vrei doar ceva horror, plin de suspans și multă acțiune, și nu-ți pasă de scriitură, nu cauți personaje complexe, și ești doar în căutarea unui film sub formă de carte, atunci citește asta. Iar dacă ar fi să-ți recomand o carte pe aceeași temă aș zice să citești "Supraviețuitoarele" de Riley Sager. Puțini vorbesc de ea la noi, dar merită! E scrisă bine, te ține în priză, mi s-a părut cu mult mai realistă, da, personajele tot imperfecte sunt și uneori te întrebi ce-i în capul lor când iau o decizie... dar e ceva ce e mai aproape de realitate și logică, fiind în același timp thriller, horror și un amestec de emoții și întorsături de situație.

Eu ți le recomand pe amândouă și tu alegi.