duminică, 8 septembrie 2024

RECENZIE - Povești spuse pe limba apei de Ava Reid

Effy Sayre a crezut întotdeauna în basme. Nu a avut de ales. Din copilărie, a fost bântuită de viziuni cu Regele Zânelor. Și-a găsit mângâierea doar în paginile romanului Angharad – îndrăgita carte a lui Emrys Myrddin despre o fată muritoare care se îndrăgostește de Regele Zânelor și apoi îl distruge.

Acest volum jerpelit este singurul lucru care o ține pe Effy pe linia de plutire în cursul primului ei an la prestigioasa Facultate de Arhitectură llyriană. Așa că, atunci când familia lui Myrddin anunță un concurs pentru a reconstrui conacul regretatului autor, Effy simte că acesta este destinul ei. Dar Conacul Hiraeth este o sarcină imposibilă: o casă plină de mucegai, părăginită, gata să se prăbușească în marea flămândă.

În plus, Effy constată că altcineva și-a stabilit deja domiciliul temporar acolo. Preston Héloury, un tânăr student la Literatură, pare hotărât să demonstreze că autorul favorit al lui Effy este un impostor. În timp ce analizează moștenirea lui Myrddin, adunând indicii din scrisorile, cărțile și jurnalele sale, cei doi studenți rivali descoperă că fundația casei nu este singurul lucru în care nu pot avea încredere.

"Povești spuse pe limba apei" e o carte ce pentru mine a avut trei mari minusuri: aproape m-a băgat în slump și mi-a luat o lună să o citesc, iar dacă n-ar fi fost asta, personajele și scriitura mi s-au părut plate, lipsite de vlagă și pe cât de multe promite povestea, pe atât de puține zic eu c-a realizat.

Mi-a plăcut faptul că îmbină fantasticul cu o lume pe care poți să o vezi clar, o simți și o miroși, te transportă imediat, și nu se sfiește să discute subiecte și situații de care ne-am lovit aproape toate măcar o dată. Însă, cum spuneam, abia am terminat-o și asta pentru că nu avea nimic care să mă împingă de la spate. Știu că multora poate o să le placă stilul autoarei sau se vor îndrăgosti de personaje și poate o vor înțelege pe Effy, dar la mine n-a mers.

Abia în ultimele capitole mi-am schimbat părerea despre ea, dar a fost prea târziu, căci după s-a terminat cartea și... aș fi vrut să văd atitudinea aia și ambiția și acea Effy, mult mai devreme. Și poate a fost acolo, dar prea puțin și deloc convingător.

Dacă-ți plac poveștile atmosferice și cu iz de fantasy, dar nu vrei o lume enormă și număr mare de personaje și o intrigă prea complicată, atunci citește asta. E o poveste restrânsă, dar totuși bogată, cu o scriitură pe care cred că unii o vor iubi, perfectă pentru cei cărora le plac cărțile ce au de-a face cu cărți sau scriitori, și cei care sunt curioși în legătură cu zânele. Poate-s eu singurul om căruia nu-i place.