Tinar preot in Artaud, un mic sat pierdut printre coline arse de soare, Serge Mouret incepe sa fie chinuit de chemarea simturilor, pe care o vocatie religioasa precoce si educatia primita in seminar l-au facut mult timp sa o respinga. El incearca sa-si reprime impulsurile, cautindu-si salvarea in asceza si in iubirea mistica pentru Fecioara Maria. Cind zbuciumul launtric se transforma in boala si ameninta sa-l rapuna, unchiul sau, medic, il incredinteaza unui batrin ateu si nepoatei sale, Albine, care traiesc pe o proprietate superba. In aceasta gradina paradiziaca Serge va reinvata sa traiasca si va descoperi dragostea. Insa lumea exterioara si indatoririle lui religioase, desi uitate pentru o vreme, nu dispar...
Ramasa orfana, micuta Lavinia ajunge pe paminturile unei plantatii de tutun, unde trebuie sa traiasca si sa munceasca alaturi de sclavi, in bucatarie. Aflata in grija frumoasei Belle, despre care unii cred ca-i amanta stapinului, Lavinia devine treptat parte a noii familii; singura opreliste in calea aparentei sale fericiri este faptul ca, desi pe o plantatie plina de sclavi de culoare, ea e o sclava „alba”. In ciuda tuturor greutatilor, va fi acceptata in „casa cea mare”, de unde stapinul lipseste, iar stapina se lupta cu dependenta de opiu. Kathleen Grissom marcheaza prin apropierea celor doua personaje, mulatra Belle si „alba” Lavinia, un contrast greu de pus in cuvinte. Bucataria sclavilor este o poveste tragica, punctata pe alocuri de nesiguranta asteptarii si de intelesuri noi ale realitatii familiale, unde dragostea si credinta, desi trebuie sa invinga orice piedica, esueaza adesea.
Toate povestirile reunite in acest volum sint legate de teribilul cutremur din 1995 care a zguduit regiunea Kobe din Japonia. Spiritul patrunzator si poetic al scriitorului urmareste destinele unor oameni condusi in acelasi timp de speranta si disperare, cutremurul fiind un ecou al trecutului de mult ingropat. Astfel, Satsuki isi uraste fostul iubit care, cu treizeci de ani in urma, ii distrusese visul de a avea copii. Oare dorinta ei de razbunare a provocat cutremurul? Junpei s-a instrainat de parintii lui care locuiesc in Kobe, iar micuta Sara are cosmaruri in care „nenea Cutremur” incearca sa o bage intr-o cutie. Miyake si-a parasit familia si aprinde focuri pe plaja. Katagiri se intoarce acasa, unde il asteapta o broasca uriasa, ce are o misiune speciala: sa salveze Tokio de o rima imensa care, cind se-nfurie, face pamintul sa se cutremure; acum, rima e furioasa…
Simetria de temut ii are ca personaje centrale pe membrii familiei Kellaway, care sosesc in Londra sfirsitului de secol XVIII, lasind in urma Dorsetul rural pentru a incepe o viata noua. Casa in care se stabilesc este construita in vecinatatea locuintei si atelierului unui pictor, William Blake, care stirneste in curind interesul si fascinatia copiilor familiei, Jem si Maisie. Celor doi copii li se alatura Maggie, o fata plina de viata si descurcareata, atrasa de firea inocenta si introvertita a lui Jem. Legati printr-o strinsa prietenie, copiii ajung sa-i cunoasca bine pe neobisnuitul lor vecin si pe sotia sa si chiar sa le fie de ajutor intr-o perioada foarte tensionata, cind ecourile Revolutiei franceze stirnesc un val de incriminari si persecutii, avindu-i ca tinta pe toti cei care critica neajunsurile regimului politic.
Intruchipari ale omului modern preocupat de cariera si de statutul sau in societate, personajele Laviniei Braniste viseaza la imbogatire si recunoastere sociala, uitind de familie si de cei apropiati. De multe ori insa, munca pina la epuizare, obsesia pentru propria imagine si indepartarea de prieteni pot avea consecinte nebanuite. Fiecare text al Escapadei reda, subtil-ironic, imaginea mult amplificata a unei probleme provocate de stilul de viata actual. Munca intr-o mare companie, lumea universitara, intimplari marunte sau relatii esuate devin puncte de plecare pentru povesti cu tilc, pline de farmec, al caror final este de multe ori lasat in voia imaginatiei cititorului.
„In Iarna vrajbei noastre, capodopera sa, John Steinbeck se intoarce la tematica sociala care i-a marcat atit de puternic intreaga opera.” (Saul Bellow)
„Il regasim, in sfirsit, pe autorul care a stralucit in La rasarit de Eden, pe intelectualul care traieste intens drama acestei societati, pe scriitorul pentru care cuvintul are sens nu numai prin ce, dar si prin cum spune. Adevarul e zeul suprem al lui Steinbeck, caruia i se inchina cu devotiune, fara sa mai accepte un altul.” (Edmund Wilson)
„O analiza necrutatoare, amara, extrem de ironica a legilor morale americane.” (San Francisco Chronicle)
„Puterea corupe, e adevarat. Si frica corupe… poate chiar frica de a nu pierde puterea.” (John Steinbeck)
In 1914, Irfan Orga este un baietel de sase ani fericit. Locuieste impreuna cu parintii si bunica lui intr-o casa mare, plina de servitori, care pastreaza parfumul Istanbulului fin de siecle. Tatal sau a preluat prospera afacere cu covoare a inaintasilor, mama are grija de copii, iar bunica ii amuza pe toti cu excentricitatile sale. Totul se schimba insa cind Turcia intra in razboi. Tatal este obligat sa se inroleze in armata si moare pe front, iar familia odinioara instarita se confrunta cu lipsurile si dezastrul financiar. In paralel cu istoria mica a familiei se desfasoara istoria mare a Turciei, cu dezintegrarea imperiului si instaurarea republicii. In 1942, Irfan Orga ajunge in Marea Britanie, unde scrie aceasta poveste fermecatoare despre viata de zi cu zi din vechiul Istanbul si despre supravietuirea familiei sale.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu