joi, 30 mai 2024

RECENZIE - Radio Silence de Alice Oseman

Frances își petrece timpul studiind cu un singur scop: să ajungă la o universitate de elită. Nimic nu-i stă în cale, nici prietenii, nici vreun secret vinovat.

Dar când îl întâlnește pe Aled, geniul timid din spatele podcastului ei favorit, descoperă o nouă libertate și prietenia adevărată. Așa că nu se mai teme să fie ea însăși. Apoi podcastul devine viral și fragila încredere dintre ei e spulberată.

La rândul sau, Aled e singur și se luptă cu secrete întunecate. Și doar înfruntându-și temerile, le va putea depăși. Într-o lume hotărâtă să-i reducă la tăcere, Frances și Aled se străduiesc să-și găsească propriile voci pe parcursul unui an care le va schimba viața.

Oare vor avea curajul să le arate tuturor cine sunt ei cu adevărat?

Pot să număr pe degetele de la o mână cărțile ce de-a lungul anilor m-au atins extrem de mult, în care m-am regăsit și care mi-au rămas în suflet, iar acestea sunt: "Fangirl", "Eliza și monștrii ei", "Aristotel și Dante descoperă secretele Universului" și "Spune-mi dacă zâmbești". Iar acum c-am citit-o, aș adăuga și "Radio Silence".

O carte ce am avut-o pe TBR de când a apărut și pe care am amânat-o an de an, până am zis că deja e ridicol. Așa că dimineață când am plecat spre muncă am luat-o cu mine și am început s-o citesc. Să spun că m-a prins extrem de repede și că pe tot parcursul ei am fost în poveste și lumea reală a dispărut în jurul meu, iar eu m-am bucurat de fiecare clipă cu personajele și am simțit toate emoțiile alături de ei și față de ei, nici n-ar cuprinde tot ce simt și toate gândurile pe care le am acum.

Dar știu și că nu e genul de carte ce ar plăcea tuturor, oricât mi-a plăcut mie, și că mulți vor avea o părere diferită, ceea ce-i ok. Dacă te interesează, totuși sper să-i dai o șansă și să nu o lași necitită cât am făcut-o eu. Deși, într-un fel cred și că poate a fost cartea potrivită la momentul potrivit și că, poate, dacă o citeam când am luat-o, poate nu ne-am fi potrivit sau aș fi privit-o cu alți ochi.

"Radio Silence" e o carte ce nu are neapărat personaje, ci oameni ce trăiesc în paginile ei și pe care ajungi să-i cunoști pe cât de mult te lasă, ceea ce m-a făcut să-i plac și să mă atașez de ei, dar mi-a dat și sentimentul că aș fi putut să-i cunosc și mai mult, dacă autoarea ar fi ales să deschidă ușa un pic mai mult.Și aceste personaje zic eu că reprezintă tot farmecul cărții și dacă nu te înțelegi cu ei, nu prea cred că ai de ce să o citești sau n-o să rămâi cu mare lucru din ea. Desigur că nicio carte nu-i citită degeaba și că poți să citești o carte și să nu îți placă personajele sau să n-ai nimic în comun cu ele și totuși să ai parte de o lectură bună.

Doar că "Radio Silence" e o poveste ce pentru unii va fi cartea perfectă, iar pentru alții va fi o mulțime de alte lucruri și experiențe. Pentru mine a fost ce m-așteptam, dar și mai mult de atât. Și s-a întâmplat treptat, căci până pe la jumătate nu i-aș fi dat mai mult de 3 stele, iar apoi încet am început să-mi schimb părerea. Și acum când mă uit la ea știu că n-o să mi-o scot din minte prea curând, pentru că au fost momente, replici, emoții, stări ce-s greu de descris dacă nu le trăiești pe propria piele, ce s-au lipit de mine și mi-au trezit o mulțime de emoții, de multe ori chiar contradictorii.

Însă, pe lângă personaje și emoții și viață și școală și întâmplări și părinți și pasiuni și propriile lumi în care ne-ascundem sau în care invităm doar pe cine vrem, e și despre ce s-a întâmplat. Despre un mister destul de mare sau două. Care odată ce vor fi sparte ca niște baloane de săpun, posibil să zguduie mai tare ca un cutremur viețile tuturor. Și oricât de exagerat ar suna când o zic eu, dacă citești cartea sau ai citit-o, știi că nu e așa departe de adevăr.

Pentru mine "Radio Silence" e o carte ce ar trebui citită de cât mai mulți și sper să o iubească: fie că se regăsesc în ea într-un fel sau altul, fie că vor niște personaje noi de care să se atașeze și să pășească în această lume plină de magie, deși nu-i o carte fantasy, sau pentru simplul fapt că vor o poveste frumoasă, complexă, diversă din toate punctele de vedere și scrisă într-un mod superb, fără să fie obositoare, over the top sau plină de clișee și stereotipuri.