marți, 30 iulie 2024

RECENZIE - O crimă neașteptată de Lauren Muñoz

Pentru a sărbători sfârșitul liceului, Izzy Morales i se alătură celei mai bune prietene, Kassidy, și altor cinci colegi la o petrecere în stilul anilor ’20 găzduită de strălucitorul conac Ashwood. Acolo, adolescenții poartă veșminte de epocă și diamante neprețuite și se distrează – până când iubitul lui Kassidy este descoperit mort!

Detectivii sosiți la fața locului anunță că a fost ucis, iar toți invitații la petrecere sunt suspecți. Chiar și iubita îndrăgostită. Sau „cealaltă fată” disperată. Sau vechiul prieten uitat. Sau noul prieten tulburat. Misterele se adâncesc. Și apoi mai e și Izzy, fata care a adus cuțitul…

Pentru a-l găsi pe criminal, detectivii îi supun pe adolescenți unor interogatorii chinuitoare, în vreme ce îi țin captivi într-un conac unde, dintr-odată, cel mai mare lux este nevinovăția.

Cred că cel mai mare plus al cărții ăsteia e că se citește repede, e ușoară și ar fi o lectură perfectă și lejeră pentru plajă sau orice loc în care o să-ți petreci vacanța. Iar dacă-ți plac poveștile atmosferice, costumele și petrecerile tematice, misterele ce au de-a face cu o mână de personaje și locațiile izolate, atunci o să-ți placă și asta.

Mi-au plăcut și mie, așa cum m-am bucurat și de secretele tinerilor și de toate dramele, de mâncărurile menționate sau de rochii, de pasajele secrete și de interviurile detectivilor, ce m-au dus cu gândul la cărțile Agathei Christie, dar și ale lui Karen McManus. Ai putea spune că "O crimă neașteptată" e un fel de văr îndepărtat al celor două, dar varianta pentru adolescenți. Iar asta poate fi ceva bun sau rău, depinde de tine.

Personal n-am luat-o prea în serios, căci mi-a dat impresia că nici n-a încercat prea tare și nu asta e intenția autoarei. În niciun caz personajele nu-s complex scrise, n-ai cum să rezolvi singur misterul, pentru că sunt destule lucruri ce Izzy n-are cum să afle sau dacă știe nu o să-ți spună, decât după ce-i prea târziu, iar purtarea detectivilor și modul în care au acționat țipă ficțiune și în niciun caz realism.

Însă pentru ceva ce citești în câteva ore, eu zic că-i bună. Nu e memorabilă, toate personajele mi s-au amestecat în cap și-abia le-am diferențiat, sunt clișee cu grămada și cred că dacă aș fi citit-o când eram în liceu, mi-ar fi plăcut mai mult. Iar felul în care-i scrisă, cum e creionat totul, limbajul, finalul dramatic, dezvăluirile, arată că totul e intenționat și că are un anume public. Deși cred că fiecare, la orice vârstă, o să găsească ceva în ea.