duminică, 3 martie 2019

RECENZIE - Doi pot ține un secret de Karen M. McManus

Echo Ridge este un orășel modest și obișnuit din America. Ellery nu l-a vizitat niciodată, dar a auzit tot ce era de știut. În acel oraș, mătușa ei a dispărut pe când avea șaptesprezece ani. Și doar cu cinci ani în urmă, o regină a balului din liceu a făcut să se audă în întreaga lume de Echo Ridge atunci când a fost omorâtă. Acum, Ellery trebuie să se mute acolo, pentru a locui cu o bunică pe care de abia o cunoaște.

Orașul e ca un tablou idilic, dar ascunde secrete. Și chiar înainte ca anul școlar să înceapă, cineva le amenință pe cele mai populare fete din liceu, promițând că va face ca jocul să devină și mai periculos decât în urmă cu cinci ani. Apoi, ca pentru a dovedi că amenințarea este reală, o altă fată dispare.

Ellery știe tot ce e de știut despre secrete. Mama ei le are; bunica, la fel. Cu cât stă mai mult în Echo Ridge, cu atât își dă seama că fiecare ascunde ceva. Problema e că secretele sunt periculoase, iar oamenii nu prea se pricep să le țină. E motivul pentru care în Echo Ridge cel mai sigur e să îți păstrezi mereu secretele pentru tine.

Am ezitat puțin până am citit romanul ăsta și asta pentru că descrierea și ideea cărți nu-s ceva chiar pe gustul meu, și nici nu mi se par atât de tentante, însă pot spune că mi-a plăcut. Chiar mai mult decât speram. Am citit Doi pot ține un secret fară să aștept nimic și poate a fost mai bine așa, căci am auzit și destui oameni ce s-au plâns pe goodreads și pe youtube zicând că voiau mai mult, că li s-a părut un roman slab sau că firul narativ a fost plictisitor or că finalul i-a dezamăgit.

Personal, am avut parte de-o poveste intrigantă, ce m-a prins de la primele pagini și, chiar și când ai impresia că nu se întâmplă neapărat ceva, descoperi informații noi despre personaje sau afli că orice detaliu sau vorbă poate fi interpretat/ă și văzut/ă din mai multe unghiuri; iar asta poate definitiv să te aducă mai aproape de adevăr sau de moarte.

Cred că cel mai puternic element al Doi pot ține un secret este scriitura și felul în care autoarea te face să te pierzi în poveste, chit că suspansul nu e foarte mare sau ritmul acțiunii seamănă cu flacăra unei lumânări și nu cu un foc uriaș de tabără. Iar personajele, chit că nu sunt unele ce te fac să zici "uau, sigur nu le-am mai întâlnit și-n alte cărți" te fac curios și reușesc să pară creionate și vii cât să nu te plictisești sau să lași cartea deoparte. De la prima pagima și până la ultima m-am simțit ca-ntr-un film cu o atmosferă relaxată, cu decor bogat, cu oameni ce ascund atât de multe și care, alături de alții ce vor doar să-și vadă de viața lor, continuă să se complice și mai mult; și să complice și viețile altora, doar pentru că e distractiv sau pentru a-și acoperi spatele. Sau pentru că pot.

Chit Doi pot ține un secret e o poveste nu tocmai plină de fericire, unicorni și zile petrecute pe plajă bând limonadă cu gheață, e un roman ce are acel iz, nu te face să se simți îngrozit sau speriat, nu e o poveste plină de sânge sau detalii grețoase, nimic din ea n-o să-ți ridice părul în cap și totuși... fix d-asta ar trebuie să-ți fie frică. De ce? Pentru că-i greu să te ascunzi de-un pericol sau de-un criminal ce nu știi de unde o să lovească și mai ales nu-ți poți da seama, cu adevărat, cât e de grav. Și ce e real în tot acel labirint de oglinzi și oraș în care toți stiu pe toată lumea și toți sunt prieteni și lumea tot moare... apoi toți își văd de viețile lor ca și cum nimic nu s-a întâmplat. Până mai moare cineva.

Cred că Doi pot ține un secret merită citit și dacă-ți plac romanele cu mister și tentă polițistă, și totuși nu vrei ceva foarte complicat și lung, atunci e alegerea perfectă. Însă e alegerea perfectă și dacă-ți plac personajele ce joacă după propriile lor reguli și care preferă să-și bage nasul în investigație, deși toți le spun să stea deoparte. Or poate vă e dor de-o poveste ce se desfășoară în liceu, dar nu vreți și toată acea dramă. Sau vreți un roman în care moartea și criminalii sunt priviți ca pe ceva aproape normal și lumea vrea să-i oprească, însă în același timp sunt curioși doar ce urmează.

Doi pot ține un secret e o lectură ușoară, rapidă, cu foarte multe personaje bine conturate, nu-i ceva extraordinar sau ce n-ai mai citit, însă e fix romanul ăla ce pare că-l știi, dar care așteaptă doar să te apropii îndeajuns ca să-ți demonstreze contrariul. Recomand! :)