duminică, 4 ianuarie 2015

RECENZIE - Circul Noptii de Erin Morgenstern

Sub cupola corturilor nocturne, in dungi albe si negre, te asteapta o experienta cu totul unica, o sarbatoare a simturilor - poti sa te pierzi intr-un labirint de nori, sa ratacesti prin meandrele unei gradini luxuriante construite din gheata, sa privesti uimit la contorsionista tatuata care se strecoara intr-o minuscula cutie de sticla si sa te imbeti cu miresmele de caramel si scortisoara ce adie ametitor prin aer.

Insa, in spatele norilor de fum si al oglinzilor, se deruleaza o competitie crancena - un duel intre doi tineri magicieni, Celia si Marco - antrenati inca din copilarie sa concureze intr-un „joc“ implacabil de catre maestrii lor misteriosi. Necunoscuta celor doi, aceasta este insa o confruntare din care doar unul dintre ei va reusi sa iasa invingator, iar circul este scena pe care se desfasoara o batalie cumplita a imaginatiei si vointei.

Dar cand o dragoste profunda, pasionata si magica se infiripa intre cei doi protagonisti, batranii lor maestri trebuie sa intervina, iar consecintele vor fi periculoase pentru toti cei implicati.

Cartea asta a zacut in biblioteca mea mult timp, caci am cumparat-o chiar cand a aparut, iar apoi nu m-am mai atins de ea. De fiecare data cand o zaream, o luam si o rasfoiam putin, dar parca nu era momentul potrivit. Nu cred in coincidente sau destin, insa cred ca anumite carti trebuiesc citite la momentul potrivit, pentru ca sunt asa de speciale, incat schimba ceva in noi. Iar schimbarea doar atunci se poate intampla.

As putea scrie o recenzie extrem de lunga si de detaliata pentru acest roman, dar nu vreau; pentru ca as strica toata magia si nu s-ar potrivi deloc cu simplitatea cartii care te cuprinde cand incepi s-o citesti. Dar oare cartea asta e asa simpla?

Sa va zic un mic adevar. Citisem un sfert din ea si mi se parea ca ceva lipseste, n-avea acea sclipire care sa ma bucure, parea doar ceva gri. Insa, magia exista si se strecoara usor printre pagini, firele se cuprind si se ating, iar fragmentele capata sens doar cand te-ai afundat si mai mult in poveste. La inceput ai impresia ca-s piese disparate si ca niciun capitol n-are sens, nu se leaga cu celalalt si personajele sunt doar niste  oameni foarte diferiti, rupti din lumile lor, si ingramaditi intr-o camera mult prea stramta. Dar nu-i asa.

Inghit in sec si-mi musc buzele pentru ca nu doresc sa va destainui prea mult. Cartea asta trebuie citita si traita individual, pentru altfel tot farmecul dispare si toata aceasta lume extrem de fragila s-ar distruge mai repede ca o bula de sapun. Nici n-aveti idee cat de complex si vast e totul, cata culoare si viata si emotii exista intre acele coperti alb-negru si cat de stratificat este univesul Circulul.

Fiecare personaj, fiecare gest al lor, fiecare capitol, fiecare cort si fiecare respiratie mai adauga un strat si inca unul la aceasta lume. Iar ea e ca un trandafir cu milioane de petale, fiecare unica si diferita, colorata si incolora, vie si moarta, mirositoare si inodora, intunecata si orbitoare. Sunt atatea contraste si asemanari izbitoare incat or sa va doara ochii si totusi o sa chinuiti sa-i tineti deschisi ca sa nu pierdeti spectacolul.

Circul Noptii e ca un univers si fiecare capitol e o mica galaxie. In viata mea n-am mai intalnit o asa complexitate intr-un roman si niciodata nu mi-a fost mai greu sa fac o recenzie. Insa e ca si cum as incerca sa descriu miracolul vietii zicand ca soarele straluceste. Cumva e evident, dar e mai mult de atat.

Ma bucur enorm ca am citit cartea si sunt sigura ca va ramane cu mine pentru mult timp. Mi-a facut placere sa cunosc toate aceste personaje minunate si am fost impresionata de faptul ca oricare din ei a fost personaj principal si nu doar al cartii, ci si al propriei povesti. Plus ca lumea cuprinsa intre aceste pagini, asa cum am mai zis, este de-o frumusete si-o fragilitate de nedescris.

Recomand cu mare drag tuturor celor care cauta originalitatea in idei simple, frumusetea in uratenie, iubirea in ura, pacea in competitie, viata intreaga in niste personaje, curcubeul in alb, negru si gri, si mai ales o lume intreaga intre doua coperti.